Za odpovedovanje pogodb o zaposlitvi večjemu številu delavcev iz poslovnih razlogov je posebna oblika odpovedi pogodbe o zaposlitvi iz poslovnih razlogov v primeru t.i. kolektivnega odpuščanja.
Kadar delodajalec odpoveduje pogodbe o zaposlitvi večjemu številu delavcev, mora v postopku odpovedi pogodb o zaposlitvi upoštevati (poleg splošnih obveznosti po ZDR-1) še dodatne obveznosti, ki jih ZDR-1 določa za takšne primere odpovedi.
ZDR-1 ne določa več prednostne pravice do zaposlitve, ki jo je določal 102. člen ZDR1. Ta pravica je v primeru kolektivnih odpustov sporna z vidika enake obravnave delavcev, poleg tega pa tudi ZDR ni določal nobene sankcije v primeru kršitve tega določila, zato je bila v praksi bolj ali manj neuporabna.
Večje število delavcev
ZDR-1 v določilu 98. člena določa, kdaj sploh govorimo o odpovedi pogodb o zaposlitvi večjemu številu delavcev. Pogoj je izpolnjen, kadar delodajalec ugotovi, da bo zaradi poslovnih razlogov postalo nepotrebno delo v obdobju 30 dni:
najmanj 10 delavcev pri delodajalcu, ki zaposluje več kot 20 in manj kot 100 delavcev,
najmanj 10% delavcev pri delodajalcu, ki zaposluje najmanj 100, vendar manj kot 300 delavcev,
najmanj 30 delavcev pri delodajalcu, ki zaposluje 300 in več delavcev.
Glede na navedeno je jasno, da se določila o odpove- dovanju pogodb o zaposlitvi večjemu številu delavcev iz poslovnih razlogov uporablja le pri delodajalcih, ki zaposlujejo vsaj 20 delavcev. Če odpoveduje pogodbe o zaposlitvi iz poslovnih razlogov delodajalec, ki zaposluje manjše število delavcev, določila o odpovedi pogodb o zaposlitvi večjemu številu delavcev iz poslovnih razlogov ne veljajo, ne glede na to, kakšnemu številu delavcev naenkrat delodajalec odpove pogodbo o zaposlitvi.
Program razreševanja presežnih delavcev
Kadar delodajalec odpoveduje pogodbe o zaposlitvi iz poslovnih razlogov večjemu številu delavcev, je dolžan izdelati program razreševanja presežnih delavcev, ki mora biti finančno ovrednoten in mora v skladu z določilom 101. člena ZDR-1 vsebovati:
razloge za prenehanje potreb po delu delavcev,
ukrepe za preprečitev ali kar največjo omejitev prenehanja delovnega razmerja delavcev, pri čemer mora delodajalec preveriti možnosti nadaljevanja zaposlitve pod spremenjenimi pogoji,
seznam presežnih delavcev,
ukrepe in kriterije za izbiro ukrepov za omilitev škodljivih posledic prenehanja delovnega razmerja, kot so: ponudba zaposlitve pri drugem delodajalcu, zagotovitev denarne pomoči, zagotovitev pomoči za začetek samostojne dejavnosti, dokup zavarovalne dobe.
Kriteriji za določitev presežnih delavcev
Delodajalec v skladu z določilom 102. člena ZDR-1 oblikuje predlog kriterijev za določitev presežnih delavcev. V soglasju s sindikatom pri delodajalcu lahko delodajalec namesto kriterijev iz kolektivne pogodbe oblikuje lastne kriterije za določitev presežnih delavcev. S takšnim določilom skuša zakonodajalec zakonsko ureditev približati direktivi o kolektivnih odpustih, ki večji pomen pripisuje kriterijem, sprejetim na nivoju posameznega delodajalca.
Pri določanju kriterijev za določitev presežnih delavcev se v skladu z določilom 2. odstavka 102. člena ZDR-1 upoštevajo zlasti:
strokovna izobrazba delavca oziroma usposobljenost za delo in potrebna dodatna znanja in zmožnosti,
delovne izkušnje,
delovna uspešnost,
delovna doba,
zdravstveno stanje,
socialno stanje delavca in
da gre za starša treh ali več mladoletnih otrok ali za edinega hranitelja družine z mladoletnimi otroki.
ZDR-1 poseben pomen namenja socialnemu položaju delavcev, ko v 3. odstavku 102. člena ZDR-1 določa, da imajo ob enakih kriterijih prednost pri ohranitvi zaposlitve delavci s slabšim socialnim položajem. Prav tako ZDR-1 določa, da začasna odsotnost delavca z dela zaradi bolezni ali poškodbe, nege družinskega člana ali težje prizadetega invalida, starševskega dopusta ter nosečnosti, ne sme biti kriterij za določanje presežnih delavcev.
Obveznost obveščanja in posvetovanja s sindikatom
V skladu z določilom 1. odstavka 99. člena ZDR-1 mora delodajalec o:
razlogih za prenehanje potreb po delu delavcev,
številu in kategorijah vseh zaposlenih delavcev,
predvidenih kategorijah presežnih delavcev,
predvidenem roku, v katerem bo prenehala potreba po delu delavcev, ter
predlaganih kriterijih za določitev presežnih delavcev
pisno čim prej obvestiti sindikate pri delodajalcu2. Kopijo pisnega obvestila mora delodajalec poslati tudi zavodu za zaposlovanje.
Prav tako se delodajalec predhodno, z namenom, da doseže sporazum, posvetuje s sindikati pri delodajalcu o:
predlaganih kriterijih za določitev presežnih delavcev,
pri pripravi programa razreševanja presežnih delavcev pa o možnih načinih za preprečitev in omejitev števila odpovedi ter o
možnih ukrepih za preprečitev in omilitev škodljivih posledic.
Delodajalec se mora pri tem sicer truditi, da s sindikatom doseže sporazum o omenjenih vprašanjih, vendar pa je odločitev v primeru, če sporazum ni mogoč, upoštevaje predmetno zakonsko določilo, še vedno v pristojnosti delodajalca. ZDR-1 pri tem ne določa, kdaj in koliko časa se mora delodajalec posvetovati s sindikati, določeno je le, da mora biti takšno posvetovanje opravljeno predhodno - torej pred sprejemom dokončne odločitve o programu razreševanja presežnih delavcev.
Obveznost obveščanja in vloga zavoda za zaposlovanje
Delodajalec mora v skladu z določilom 100. člena ZDR-1 pisno obvestiti zavod za zaposlovanje o:
postopku ugotavljanja prenehanja potreb po delu večjega števila delavcev,
opravljenem posvetovanju po 99. členu ZDR-1,
razlogih za prenehanje potreb po delu delavcev,
številu in kategorijah vseh zaposlenih delavcev,
predvidenih kategorijah presežnih delavcev ter
predvidenem roku, v katerem bo prenehala potreba po delu.
Kopijo pisnega obvestila mora delodajalec poslati sindikatom pri delodajalcu.
Delodajalec lahko odpove pogodbe o zaposlitvi presežnim delavcem, upoštevaje sprejeti program razreševanja presežnih delavcev, vendar ne pred potekom 30-dnevnega roka od izpolnitve obveznosti obveščanja zavoda za zaposlovanje. Na zahtevo zavoda za zaposlovanje delodajalec ne sme odpovedati pogodbe o zaposlitvi delavcem pred potekom 60-dnevnega roka od izpolnitve obveznosti obveščanja zavoda za zaposlovanje.
Delodajalec je v skladu z določilom 103. člena ZDR-1 dolžan obravnavati in upoštevati morebitne predloge zavoda za zaposlovanje o možnih ukrepih za preprečitev ali kar največjo omejitev prenehanja delovnega razmerja delavcev in ukrepih za omilitev škodljivih posledic prenehanja delovnega razmerja.
Obveznost obveščanja in vloga sveta delavcev
ZDR-1 sicer ne določa posebnih pristojnosti sveta delavcev v postopku odpovedovanja pogodb o zaposlitvi večjemu številu delavcev iz poslovnega razloga. Ne glede na navedeno pa je treba izpostaviti, da Zakon o sodelovanju delavcev pri upravljanju (v nadaljnjem besedilu: ZSDU) določa posebne pravice sveta delavcev v primerih zmanjševanja števila delavcev, če gre za večje število. V skladu z določili ZSDU gre za večje število delavcev, če gre za najmanj 10 odstotkov vseh delavcev družbe. ZSDU tako predpisuje:
obveščanje in skupno posvetovanje s svetom delavcev (91. člen v zvezi z 94. členom ZSDU),
soodločanje oziroma obveznost soglasja sveta delavcev (96. člen ZSDU v zvezi z 97. členom ZSDU) in
pravico do zadržanja odločitev, če delodajalec krši obveznost obveščanja sveta delavcev ali obveznost skupnega posvetovanja s svetom delavcev (98. člen ZSDU).
Sindikati pri delodajalcu so v skladu z določilom 7.odstavka 10. člena ZDR-1 reprezentativni sindikati, ki imenujejo ali izvolijo sindikalnega zaupnika po 205. členu ZDR-1. 205. člen ZDR-1 določa, da sindikat, ki ima člane zaposlene pri določenem delodajalcu, lahko imenuje ali izvoli sindikalnega zaupnika, ki ga bo zastopal pri delodajalcu. Sindikat mora obvestiti delodajalca o imenovanju oziroma izvolitvi sindikalnega zaupnika. Če zaupnik ni določen, zastopa sindikat njegov predsednik.↩