Zavzetost zaposlenih postaja eden ključnih fenomenov sodobnega vodenja in upravljanja s človeškimi viri. Le redko je katera tema dosegla toliko zanimanja v teoriji in praksi, kot jo je dosegla zavzetost v zadnjih letih. Morda je ravno s tega razloga zavzetost tako široko razumljena, hkrati pa tudi tako nejasno opredeljena. Pogosto se nam v povezavi z zavzetostjo pojavlja več vprašanj, med njimi tudi nekatera ključna, kot so:
V nadaljevanju bomo poskušali odgovoriti na ta vprašanja in tako vsaj malo zmanjšati nekatere osnovne dileme glede koncepta zavzetosti.
1. Kako opredeliti zavzetost in katere so glavne značilnosti zavzetosti na delovnem mestu?
Če želimo nekaj izmeriti in upravljati, moramo najprej to znati opredeliti. Torej, kako opredeliti zavzetost? Obstaja ogromno teoretičnih opredelitev zavzetosti, vendar tem ne bomo namenjali (preveč) pozornosti. Zavzetost bomo poskušali opredeliti predvsem s pragmatičnega vidika.
Ključne opredelitve zavzetosti najpogosteje izpostavljajo:
Razvidno je, da se izpostavljata predvsem: prvič) pozitivna in delovna naravnanost motiviranega posameznika in drugič) pristna pripravljenost prispevati k uspehu podjetja ali organizacije.
Zavzetost pušča tudi ogromno nejasnosti pri »poganjalcih« zavzetosti in od kje ti izvirajo (bodisi so organizacijski, povezani z delom posameznika ali izhajajo iz zasebnosti in/ali osebnosti posameznika).
Prav tako zavzetost pušča ogromno nejasnosti pri učinkih le te: od večje produktivnosti, proaktivnosti ipd.
Vsekakor ni možno pričakovati, kljub velikemu preučevanju, da bi prišlo do poenotenja opredelitve zavzetosti. Pomembno pa je, da konceptualno izhajamo iz iste osnove. Bistvo slednje pa je v tem, da zavzetost predstavlja pozitivno delovno naravnano psihološko stanje posameznika, za katerega je značilna pristna pripravljenost, da prispeva k uspehu podjetja.
Kako na zavzetost to vpliva pozitivno:
Trije vidiki zavzetosti so tako:
Pri merjenju zavzetosti pa se moramo osredotočati na takšna merila, ki bodo omogočala glavne značilnosti zavzetega posameznika.
2. Ali je zavzetost »staro vino v novi steklenici«?
Ali je zavzetost res tako drugačna od nekaterih (doslej poznanih) fenomenov, kot so zadovoljstvo zaposlenih, predanost, delovni učinki, promet na zaposlenega, dodana vrednost na zaposlenega ipd.?
Zavzetost vsekakor vsebuje nekatere elemente, ki jih vsebujejo tudi ostali opisani fenomeni. Prav tako merjenje zavzetosti vsebuje nekatere meritve, ki jih tudi poznamo iz drugih raziskovanj oz. merjenj (kot so npr. organizacijska klima, zadovoljstvo zaposlenih ipd.). Vsekakor pa lahko trdimo, da je zavzetost širši koncept, ki se hkrati osredotoča na več področij dimenzij zaposlenega.
Vsekakor pa se zavzetost »prekriva« z nekaterimi drugimi koncepti, ki smo jih navedli. Ne nazadnje se vsi ti koncepti osredotočajo na psihološko pozitivno naravnanega posameznika.
3. Ali smo lahko preveč zavzeti?
Zavzetost razumemo kot pozitivno in kot zaželeno. Visoko zavzetost povezujemo z visoko produktivnostjo zaposlenih, dobrim počutjem le teh, večjo inovativnostjo in boljšimi rezultati poslovanja podjetja. Pa vendar, ali lahko realno pričakujemo, da bodo zaposleni (enako) visoko zavzeti ves čas? Ali je lahko prevelika zavzetost slaba?
Kot vse, tudi ekstremna zavzetost ni dobra. Zaposleni ne morejo biti nenehno povsem zavzeti in dosegati maksimalne rezultate, saj potrebujejo tudi čas za počitek, v nasprotnem primeru je ogroženo njihovo dolgoročno dobro počutje in celo zdravje. Previsoka izpostavljenost prevelikim naporom vpliva na izgorelost in izgubo kreativnosti.
4. Ali zavzetost zaposlenega niha znotraj različnih časovnih obdobij – npr. dneva in tedna?
Zavzetost vsekakor niha – tudi znotraj dneva. Posameznik ne more biti ves čas enako zavzet. Nihanje zavzetosti prinaša s seboj izzive glede merjenja zavzetosti. Vendar se dolgoročno zavzetost zaposlenega giblje okrog njegove povprečne zavzetosti. To pomeni, da so tudi meritve zavzetosti podvržene tem kratkotrajnim nihanjem. Vendar ta nihanja niso tako izrazita, da bi prišli do močno odstopajočih rezultatov od povprečne zavzetosti posameznika.
5. Kateri so ključni dejavniki zavzetosti?
Poznavanje ključnih dejavnikov zavzetosti je pomembno zato, da vemo, kako lahko na zavzetost vplivamo. Za to, da vemo, kateri so ključni dejavniki zavzetosti, moramo najprej poznati nabor potencialnih dejavnikov zavzetosti. Ko poznamo napor potencialnih dejavnikov zavzetosti, moramo narediti analizo znotraj našega okolja, da ugotovimo, kateri dejavniki so v katerem delu okolja ključni. Ni nujno, da so isti dejavniki ključni v različnih okoljih.
Nabor potencialnih dejavnikov zavzetosti lahko prepoznamo v rezultatih meta-analiz, ki vključujejo ogromne nabore podatkov oz. raziskav. Med potencialne dejavnike zavzetosti nedvomno sodijo povratne informacije, avtonomija, podpora od vodij in sodelavcev, organizacijska klima ter nekatere osebnostne lastnosti, kot npr. optimizem in samozavest. K tem dodajamo še nekatere druge potencialne dejavnike zavzetosti, kot so: ustreznost dela za posameznika, ustreznost organizacije za posameznika, poštenost, razvojne priložnosti, voditeljstvo ipd.
6. Kaj lahko v podjetju naredimo, da povečamo zavzetost?
Ključnega pomena je, da podjetje ugotovi nivo zavzetosti zaposlenih in kaj najbolj vpliva na njihovo zavzetost v podjetju. Rezultate raziskave pa mora podjetje uporabiti predvsem za kreiranje kulture in klime, ki bosta povečevali zavzetost zaposlenih. Klimo v podjetju bo podjetje spremenilo predvsem s povečanim sodelovanjem zaposlenih pri sprejemanju pomembnih odločitev, povečano avtonomijo zaposlenih, zaupanjem, varnostjo, kohezijo, podporo, poštenostjo, povratnimi informacijami in priložnostmi za razvoj zaposlenih. Pri tem podjetje lahko uporabi orodja, kot so: raziskave zadovoljstva zaposlenih, sistemi upravljanja z uspešnostjo zaposlenih, programi razvoja voditeljstva, programi razvoja timskega dela, mentorstvo in coaching. Ključno je, da si najvišje vodstvo v podjetju prizadeva za povečanje zavzetosti zaposlenih.
Gallupova raziskava o globalni zavzetosti (Gallup, 2017) ponuja kopico empiričnih dokazov o pozitivnih učinkih zavzetosti zaposlenih. Na vzorcu 50.000 podjetij iz 45 različnih držav so dokazali v nadaljevanju predstavljene učinke zavzetosti. Primerjava četrtine podjetij, kjer so zaposleni najbolj zavzeti in četrtine podjetij, kjer so zaposleni najmanj zavzeti je pokazala učinke (pozitivne in negativne), ki so prikazani v tabeli 1.
Tabela 1: Pozitivni učinki visoke zavzetosti in negativni učinki nizke zavzetosti
Pozitivni učinki visoke zavzetosti |
10 % višje zadovoljstvo odjemalcev |
17 % višja produktivnost |
|
20 % višja prodaja |
|
21 % višja produktivnost |
|
Negativni učinki nizke zavzetosti |
41 % višji absentizem |
59 % višja fluktuacija |
|
58 % več nezgod pri delu |
|
40 % več reklamacij |
Vir: Gallup, 2017.
Zavzeti zaposleni se počutijo spoštovani, močni in čutijo, da se jim zaupa. Zavzeti zaposleni so čustveno predani in osebno vpleteni; so visoko motivirani in entuziastični.
Obstaja več vrst zavzetosti, in sicer:
Zavzetost bi lahko opredelili z vidika dveh dimenzij, in sicer z vidika entuziazma in energetskega naboja zaposlenega, na drugi strani pa z vidika pozitivnosti, ki jo kažejo na delovnem mestu. Z vidika pozitivnost so zaposleni lahko pozitivni ali pa negativni v odnosu do sodelavcev, podjetja in strank. Z vidika entuziazma in energetskega naboja pa so zaposleni lahko aktivni ali neaktivni. Navedena vidika nakazuje vzorec zavzetosti zaposlenega (Cook, 2008, str. 10). Različni vzorci zavzetosti so prikazani na sliki 1.
Slika 1: Vzorec zavzetosti
Vir: Cook, 2008, str. 11.
Zaposleni, ki so z vidika vzorca zavzetosti opredeljeni kot zvezde, imajo pozitiven odnos in so aktivni. Imajo visok energetski naboj, so entuziastični in v delo vlagajo velike napore. Zavedajo se omejitev in ovir ter so pripravljeni te ovire premagati. Zvezde so povsem zavzeti zaposleni. Za njihovo vedenje je značilno naslednje:
Ciniki so zaposleni, ki imajo negativen odnos in so aktivni. So aktivno nezavzeti zaposleni. Imajo veliko energije in so lahko zelo »glasni« zaposleni, ki pa so osredotočeni na negativne plati, vsekakor (na žalost) ne na delo. Ciniki so čustveno ločeni od podjetja, hkrati pa ostalim zaposlenim govorijo, zakaj spremembe ne bodo delovale.
Za vedenje cinikov je značilno:
Kimavci so tisti zaposleni, ki so neaktivni in imajo pozitiven odnos. Za njihovo vedenje je značilno, da:
Kimavci imajo sicer pozitiven odnos, vendar so preveč neaktivni, da bi se spremenili. Počutijo se ogrožene, ko so izpostavljeni, najbolje se počutijo, ko so zgolj nemi opazovalci.
Žrtve so zaposleni, ki imajo negativen odnos in so neaktivni. So nezavzeti zaposleni, ki za razliko od cinikov niso aktivni. Žrtve čutijo, da jim drugi zaposleni škodujejo, vendar se na to ne odzovejo.
Za vedenje žrtev je značilno, da:
Žrtve se počutijo nesrečne in depresivne, preobremenjene z delom ter nesrečne. Vendar imajo hkrati pomanjkanje samozavesti in upanja, kar jih odvrača od tega, da bi iskali drugo zaposlitev ter tako izboljšali svoje življenje in delo.
Veliko podjetij (je v preteklosti) meri(lo) zadovoljstvo zaposlenih. Veliko podjetij se namreč sprašuje: Če merimo zadovoljstvo zaposlenih, zakaj bi zdaj merili zavzetost?
Zavedanje, da je pomembno meriti zadovoljstvo zaposlenih, tako kot merimo zadovoljstvo naših odjemalcev, je že dlje časa navzoče v podjetjih. Zadovoljstvo zaposlenih bi lahko opredelili kot njihovo stopnjo zadovoljstva z »notranjimi storitvami« (npr. vodenjem, komunikacijo, sodelovanjem …).
Zadovoljni zaposleni, tako kot zadovoljni odjemalci, ostajajo zvesti podjetju. Posledično pa zadovoljni zaposleni ustvarjajo boljše proizvode in/ali storitve in tako vplivajo na zadovoljstvo odjemalcev, to pa nadalje vpliva na dobiček in rast podjetja (Cook, 2008, str. 16). Opisane povezave prikazujemo na sliki 3, v obliki verige, ki povezuje zadovoljstvo in dobiček.
Slika 2: Veriga zadovoljstva in dobička
Vir: Cook, 2008, str. 16.
Na zadovoljstvo zaposlenih vplivajo predvsem dejavniki, kot so plača, prejete informacije, organiziranost in delovni pogoji. Zadovoljstvo zaposlenega s temi dejavniki izkazuje njegovo stopnjo zadovoljstva.
V praksi obstaja tudi možnost, da imamo v podjetju zelo zadovoljne zaposlene, ki pa niso zavzeti. Zadovoljni zaposleni dobijo to, kar želijo: dobro plačo in nagrade, vedo, kaj se dogaja v podjetju, imajo ustrezne delovne pogoje ipd. Ni nujno, da takšen zaposleni tudi kaj prispeva k rezultatom podjetja v smislu inovativnosti, kreativnosti in produktivnosti. Zadovoljstvo je torej lahko povezano z zavzetostjo, ni pa nujno, da ta povezava v praksi tudi obstaja.
V praksi najdemo primere podjetij, v katerih je večina zaposlenih zaposlena v istem podjetju dolga leta (15, 20 let ali celo več). Praksa pokaže, da visoka lojalnost zaposlenih ni nujno povezana z zavzetostjo in posledično tržno uspešnostjo podjetja. Ravno nasprotno: pogosti so primeri, ko so podjetja z veliko lojalnostjo zaposlenih podvržena okorelosti, nepripravljenosti na spremembe. V takšnih podjetjih manjka inovativnosti in energetskega naboja. Posledično takšna podjetja izgubljajo tržni delež v primerjavi z bolj agresivno konkurenco. Pogosto je za takšna podjetja značilno, da imajo veliko takšnih zaposlenih, ki se čutijo žrtve (imajo negativen odnos in so neaktivni). Pogosto prepričanje v podjetjih, kjer so zaposleni zelo lojalni in dolga leta v podjetju ter jim je to po navadi tudi prva zaposlitev, je to, da je »trava na sosedovem vrtu bolj zelena«. Takšni zaposleni so prepričani, da so ujetniki podjetja in bi jim bilo drugje boljše. Vendar so »navajeni« biti zaposleni v podjetju, zato so pasivni in niso pripravljeni iskati nove zaposlitve. Lojalnost torej ni nujno povezana z zavzetostjo zaposlenih.
Zadovoljstvo je nesporno povezano s strastjo pri delu. Strast pa je lahko usklajena ali obsesivna. Za usklajeno strast je značilno, da ima pri njej zaposleni nadzor nad aktivnostmi, aktivnosti pa zajemajo pomemben, vendar ne pretirano potenciran prostor v življenju zaposlenega. Pri obsesivni strasti pa aktivnosti nadzorujejo zaposlenega, kar pri zaposlenem posledično vodi do frustracij in nezadovoljstva. Pri deloholizmu je predvsem prisotna obsesivna strast (Gorgievski in Bakker, 2010).
Za deloholike je predvsem značilno, da so pretirano delovni in za delo porabijo ogromno časa, od dela se težko »odklopijo« in o delu razmišljajo tudi, ko dejansko ne delajo (torej tudi izven delovnega časa). Deloholiku pri njegovem delu manjka predvsem pozitivna čustvena komponenta. Manjkata mu veselje in zadovoljstvo pri delu. Obsesivno zasvojeni čutijo predvsem negativna čustva do dela (krivda, frustracije ipd.). Deloholiki pri delu tako doživljajo predvsem negativna čustva. Zavzeti zaposleni pa pred, med in po delu doživljajo pozitivna čustva; čutijo veselje in zadovoljstvo.
Vedenje zavzetih zaposlenih
Na vedenje zavzetih zaposlenih vpliva več dejavnikov – od njihove osebnosti, kompetence, vodenja v podjetju, kulture v podjetju itd. Vendar ne glede na vse te dejavnike zavzeti zaposleni izkazujejo določeno vedenje, ki ga predstavljamo v nadaljevanju.
Vsekakor zavzeti zaposleni izkazujejo višji energetski naboj in vlagajo večji napor v svoje delo. Na splošno so zavzeti zaposleni:
V praksi z opazovanjem ljudi hitro opazimo razliko med zavzetimi in nezavzetimi zaposlenimi. Zavzeti zaposleni se vedejo drugače, kot je pričakovano. Razliko vidijo njihovi vodje in tudi njihovi sodelavci.
Na splošno bi lahko rekli, da je zavzetost zaposlenega odvisna od razmerja med tem, kaj daje in kaj prejema. Zavzetost je tako povezana s psihološko pogodbo zaposlenega. Psihološka pogodba pa predstavlja nenapisana prepričanja zaposlenega in podjetja. V formalnem delovnem razmerju med zaposlenim in podjetjem se namreč oblikujejo določena pričakovanja, ki izhajajo iz danih obljub. Zaposleni, ki jim podjetje daje odlične možnosti (tako v ekonomskih kot tudi v čustvenih podobah), čutijo »obveznost«, da podjetju povrnejo tisto, kar dobijo, in sicer v smislu truda, predanosti in zavzetosti. Če pa zaposlenim podjetje ne daje takšnih možnosti in zaposleni (čutijo da) relativno malo prejemajo od podjetja (v ekonomskih in/ali čustvenih podobah), to podjetju »poplačajo« z nezavzetostjo (Robertson - Smith in Markwick, 2009).
Avtorja (Robertson - Smith in Markwick, 2009) izpostavljata naslednje dejavnike zavzetosti:
V kolikor zaposleni delo razumejo kot ustvarjalno in zanimivo, to pozitivno vpliva na njihovo zavzetost. Pomemben je občutek zaposlenega o tem, da je njegovo delo pomembno zanj, za druge in za podjetje. Zaposleni mora čutiti, da ima delo jasen namen. S tem bo zaposleni ponosen na svoje delo, prav tako bodo čutili, da njihovo delo pozitivno vpliva na spreminjanje stvari na bolje. Zato je za podjejte ključnega pomena, da uspe zaposlenemu prikazati, kako njegovo delo vpliva na uspeh podjetja.
Zaposlenim morajo biti dane možnosti za osebno rast, razvoj kariere in usposabljanje. Zaposleni morajo biti opremljeni z ustreznimi znanji, ki jih potrebujejo, da uspešno opravijo svoje delo, hkrati pa mora biti delo prilagojeno njihovim znanjem in sposobnostim, ob hkratnih možnostih za pridobivanje novega znanja. Za pridobivanje novih znanj pa morajo biti zadolženi podjetje in predvsem vodje.
Najbolj pomemben je občutek zaposlenih, da jih podjetje in vodje ter sodelavci cenijo. Plača je sicer pomemben dejavnik zavzetosti, vendar bolj kot na zavzetost vpliva na nezavzetost.
Najpomembnejši odnos je na relaciji vodja - zaposleni. Zaposleni si želijo biti predvsem prepoznani in cenjeni kot osebe, kot individuumi. Pomembno je, da kultura podjetja podpira ustreznost odnosov med vodji in zaposlenimi.
Občutek zavzetosti zaposlenega je povezan z razumevanjem ciljev in vrednot podjetja. Pomembno je, da so zaposleni obveščeni o tem, kaj se dogaja v podjetju. Komunikacija med zaposlenimi in vodji mora biti dvosmerna, zaposleni ne smejo čutiti strahu pred posledicami komunikacije z nadrejenimi. Pomembno v komunikaciji je tudi to, da je glas zaposlenega slišan. To se lahko doseže z vključevanjem zaposlenih ali njihovih predstavniških teles v posvetovanje. Tako zaposleni čutijo, da je njihov glas slišan in so njihova mnenja upoštevana.
Vodje morajo pri zaposlenih vzbujati zaupanje in jim nuditi avtonomijo. Zaposleni morajo videti in čutiti, da so vodje predani podjetju. Vodje morajo izkazovati odgovornost (do podjetja in zaposlenih). Vodje morajo biti predvsem iskreni in pošteni, pri zaposlenih morajo vzbujati občutek njihove vključenosti.
Seveda se v teoriji in praksi izpostavlja še ogromno dejavnikov zavzetosti. Nesmiselno bi bilo, da bi na tem mestu poskušali vse navesti, saj to ni mogoče. Nekatere dejavnike smo že predstavljali, nekatere pa še bomo v nadaljevanju. Ker je vsako podjetje specifično, predvsem pa je kultura vsakega podjetja specifična, je izjemnega pomena, da vsako podjetje prepozna tiste dejavnike, ki so zanj ključni. Več o tem bomo predstavili v nadaljevanju, ko bomo pisali o raziskovanju zavzetosti v podjetju.
Tri ravni zavzetosti
V praksi se zavzetost meri skladno z različnimi metodologijami. Ena najširše uporabljenih metodologij je Gallupova metodologija. Več o njej bomo pisali pri merjenju zavzetosti, v tem razdelku pa bomo predstavili tri ravni zavzetosti, ki so prav tako povzete po Gallupu.
Zaposlene lahko glede na zavzetost delimo v tri kategorije (Harter, 2016):
1. Zavzeti zaposleni
Zavzeti zaposleni so tista kategorija zaposlenih, za katero bi želeli, da jih imamo na delu čim več. So zaposleni, ki so navdušeni nad svojim delom. Ti zaposleni predstavljajo največji potencial za podjetje in so ključni za ustvarjanje uspeha podjetja ter so najboljši sodelavci podjetja. Dejansko podpirajo vse, kar je v podjetju dobrega, v delo so popolnoma vključeni in mu popolnoma predani. Obvladujejo svoje delo, hkrati pa kažejo zanimanje tudi za druga področja dela; njihova predanost delu je popolna.
2. Nezavzeti zaposleni
Nezavzeti zaposleni »zgolj« hodijo v službo in vidijo bistvo njihovega dela v izmenjavi le tega in njihovega časa za plačilo. V službo prihajajo in odhajajo ob točno določenem času, vzamejo si vse, »kar jim pripada«, naredijo pa zgolj toliko, kot se od njih zahteva oziroma, da izpolnijo minimalne standarde. Pri delu niso strastni, prav tako jih delo posebej ne veseli in niso ustvarjalni. Sicer niso sovražni ali moteči. Res pa je, da produktivnost, dobičkonosnost, cilj in sodelavci zanje niso pomembni. Zanje sta bolj pomembna odmor in njihovo preživljanje časa izven službe.
3. Aktivno nezavzeti zaposleni
Aktivno nezavzeti zaposleni so »toksični« zaposleni, ki škodujejo delovnemu okolju. So izjemno nezadovoljni in svoje nezadovoljstvo aktivno izkazujejo, tako z besedami in dejanji, kot tudi s svojim vedenjem. Njihova nesrečnost na delovnem mestu vpliva na nesrečnost ostalih zaposlenih. Njihov glavni namen delovanja je škodovati podjetju. Zaradi njih trpi kakovost, pogosto si vzamejo bolniško odsotnost, saj ne čutijo nobene odgovornosti pri delu. Aktivno nezavzeti zaposleni poskušajo rušiti vse, kar aktivno zavzeti naredijo dobrega.
V tabeli 2 prikazujemo navedene tri kategorije zaposlenih glede na njihovo zavzetost.
Tabela 2: Tri ravni zavzetosti zaposlenih
Zavzeti zaposleni |
· So globoko povezani s podjetjem in poistoveteni s cilji podjetja.
|
Nezavzeti zaposleni |
· V delo vlagajo predvsem čas, ne pa tudi strasti in energije. · Načeloma niso škodljivi za delovno okolje, žal pa tudi ne posebej koristni. |
Aktivno nezavzeti zaposleni |
· So več kot nezadovoljni; svoje nezadovoljstvo aktivno izkazujejo.
|
Vir: Harter, 2016.
V nadaljevanju bomo predstavili izsledke globalnih raziskav Gallupa, ki prikazujejo globalno stanje zavzetosti zaposlenih.
Diagnosticiranje trenutnega stanja je namenjeno ugotavljanju izhodiščne točke. Še pred diagnosticiranjem pa moramo opraviti pripravljalne aktivnosti, predvsem opredeliti strateško zavzetost, torej stanje, ki ga želimo doseči. Ciljno stanje zavzetosti moramo znati čim bolj natančno opisati in ga opredeliti – torej, kakšno vedenje želimo in kako želimo, da se zavzetost izkazuje. Osredotočimo se na strategijo in vizijo ter pomislimo. kako sta ti komunicirani znotraj podjetja. Pomislimo na »jezik« in terminologijo, ki jo uporabljamo, ko strategijo komuniciramo z zaposlenimi.
Ko razmišljamo o zavzetosti zaposlenih, je ključno, da znamo za koncept zavzetosti navdušiti vodje v podjetju. Vodje bodo tisti, ki bodo imeli odločilno vlogo pri spodbujanju zavzetosti in pri gradnji kulture visoke zavzetosti. Vodje imajo posreden in neposreden vpliv na kulturo podjetja, pa tudi na zavzetost zaposlenih. Zastaviti si moramo predvsem naslednji vprašanji, povezani z zavzetostjo in vodji:
Najlažjo diagnozo trenutnega stanja zavzetosti bomo naredili s pomočjo raziskave med zaposlenimi. Seveda je pomembno, da je raziskava anonimna, kajti le tako se bodo zaposleni počutili varni in bodo tudi na vprašanja odgovarjali po resnici oz. tako, kot dejansko čutijo.
Pri merjenju zavzetosti je izjemnega pomena, da zavzetost merimo redno – npr. enkrat letno. Pomembno je, da zavzetost merimo tako v dobrih, kot tudi v slabih časih.
Dobra plat zavzetosti je, da se jo da izmeriti. Nekaj, kar lahko izmerimo, lahko tudi izboljšamo. Na voljo je ogromno različnih metodologij, ki jih ponujajo različni izvajalci, ali pa so bile te razvite znotraj podjetij. V svetu je trend merjenja in upravljanja z zavzetostjo navzoč že vsaj kakšno desetletje, v Sloveniji pa se z zavzetostjo podjetja (sistematično) ukvarjajo šele v zadnjih letih.
Tudi veliko globalnih svetovalnih podjetij je opravilo različne meta-raziskave, ki vključujejo več tisoč zaposlenih iz različnih podjetij in okolij ter tako omogočajo globalne primerjave oz. podajanje širših zaključkov. Res je, da je veliko tovrstnih metodologij zaščitenih z avtorskimi pravicami, saj so bile razvite za naročnike ali pa so jih razvila globalna svetovalna podjetja in predstavljajo njihov »know-how«, vendar je na voljo tudi večje število prosto dostopnih anketnih vprašalnikov in metodologij. V nadaljevanju se bomo posvetili prav tem.
GWA – Gallup Workplace Audit
Ena izmed najpogosteje uporabljenih metodologij za merjenje zavzetosti je GWA (ang. Gallup Workplace Audit). Pogosto jo poimenujemo kar Gallupov test. Zagotovo je najbolj poznana metodologija, ki ima izdelanih tudi največ meta-analiz, ki omogočajo odlične primerjave. V Gallupovih raziskavah je sodelovalo že več kot 25 milijonov zaposlenih iz skoraj 200 držav s celega sveta. Vprašalnik je zelo enostaven, vsebuje samo 12 vprašanj in na podlagi rezultatov lahko zaposlene razdelite v tri kategorije: zavzeti, nezavzeti in aktivno nezavzeti. Gallupov vprašalnik najdete v prilogi 1.
UWES – Utrecht Work Engagement Scale
Druga, prav tako precej uveljavljena metodologija za merjenje zavzetosti zaposlenih, je UWES (ang. Utrecht Work Engagement Scale). UWES izhaja iz definicije zavzetosti, ki pravi, da je zavzetost povezana z energijo, predanostjo in zanosom. Vprašalnik vsebuje 17 vprašanj, od katerih se jih šest nanaša na energijo (nanašajo se na visoko energijo in vzdržljivost pri delu ter pripravljenost v delo vlagati trud in vztrajnost), pet se jih nanaša na predanost (nanašajo se na občutek pomembnosti, navdušenje in ponos na delo) in šest se jih nanaša na zanos (nanašajo se na popolno zatopljenost v delo in težavnost pri ločitvi od dela). Metodologija UWES ni niti približno tako razširjena kot GWA, zato je na voljo relativno malo podatkov za primerjave (Robertson - Smith in Markwick, 2009). Vprašalnik UWES najdete v prilogi 2.
DDI E3 – Development Dimensions International E3 measure
Nadaljnja metodologija za merjenje zavzetosti zaposlenih je DDI E3 (ang. Development Dimensions International E3 measure), pri katerem se uporablja vprašalnik z 20 vprašanji, ki ocenjujejo pet dejavnikov zavzetosti:
Vprašanja tega sklopa se navezujejo na razumevanje ciljev podjetja, poznavanje pričakovanj podjetja, ustrezno komunikacijo in delovno uspešnost.
Vprašanja tega sklopa se navezujejo na samostojnost pri delu in smiselnost dela.
Vprašanja tega sklopa se navezujejo na sodelovanje med zaposlenimi, pomoč med sodelavci, konflikte in zaupanje.
Vprašanja tega sklopa se navezujejo na priložnosti, ki jih podjetje ponuja za rast in razvoj zaposlenih.
Vprašanja tega sklopa se navezujejo na upoštevanje mnenja posameznika, povratne informacije o delu in na spoštovanje posameznikov.
Vprašalnik DDI E3 vsebuje še dodaten sklop vprašanj, ki merijo zadovoljstvo zaposlenega. Vprašalnik DDI E3 najdete v prilogi 3.
Razvidno je, da imajo vse metodologije nekaj skupnih značilnosti, pa vendar hkrati tudi nekaj različnih pogledov. V praksi pogosto kombiniramo različne metodologije in vprašanja. Ne glede na kombiniranje pa je smiselno uporabiti eno od metodologij, ki bo osrednja, saj bomo le tako lahko kategorizirali zaposlene. Glede na to, da je Gallupov vprašalnik ena najpogosteje uporabljenih metodologij za merjenje zavzetosti zaposlenih in da obstaja ogromno javno dostopnih podatkov za primerjavo (nekaj jih bomo predstavili tudi v nadaljevanju), svetujemo, da v praksi kot osrednji uporabite Gallupov vprašalnik. K temu po želji dodate še nekatera druga vprašanja – npr. vprašanja o zadovoljstvu zaposlenih oz. vprašanja iz drugih vprašalnikov.
Smiselno je tudi, da dodamo še nekatera osnovna vprašanja o anketirancih, kot so:
Pri navedenih vprašanjih o anketirancih moramo biti predvsem previdni, da anketiranci ne bi občutili, da bi lahko bili na podlagi teh vprašanj določljivi, saj bi s tem ogrozili občutek anonimnosti, ki je eden najpomembnejših za anketiranje in iskrenost odgovorov zaposlenih. Do ogrožanja anonimnosti lahko pride predvsem v manjših delovnih skupinah.
V nadaljevanju predstavljamo nekaj napotkov, ki jih velja upoštevati v praksi, ko boste začeli z diagnosticiranjem zavzetosti v vašem podjetju.
Po tem, ko smo izvedli raziskavo, je čas, da naredimo še analizo zavzetosti zaposlenih. Samo merjenje še ne pomeni izboljšanja, predstavlja pa osnovo za to. Aktivnosti za izboljšanje zavzetosti in rezultatov poslovanja sledijo po raziskavi.
Po merjenju morajo za vsako posamezno skupino, ki smo jo določili, analizirati dobljene rezultate. Naloga posameznega vodje je, da se poglobi v rezultate raziskave in tako sliši glas zaposlenih, ki izhaja iz rezultatov. Seveda je naloga vodje tudi ta, da z ekipo opredeli aktivnosti za izboljšave, vendar o tem več v nadaljevanju.
Ni dovolj, da vodje zgolj zastavijo prihodnje cilje zavzetosti. Pomembno je, da spodbudijo razpravo o zavzetosti med in z zaposlenimi. Rednost pogovorov o zavzetosti je pogoj za dvig zavzetosti. Vsi zaposleni morajo imeti pravico sodelovati v razpravah o zavzetosti.
Analiza rezultatov raziskave naj poteka od zgoraj navzdol. Najprej analizirajmo »veliko sliko«. Ob tem pomislimo na cilje, zaradi katerih se je podjetje odločilo, da izvede raziskavo zavzetosti zaposlenih in izboljšanje le te. Pomembno je izpostavljati pomen visoko zavzetih zaposlenih.
Nato sledi analiza zavzetosti na najvišjem nivoju – npr. po področjih, sektorjih, lokacijah oz. najvišjih organizacijskih enotah. Ko analizirate rezultate zavzetosti, si nenehno zastavljajte naslednja vprašanja:
Že ob analizi je pomembno, da določimo cilje posameznih delovnih skupin. Pri določanju ciljev si lahko pomagamo z naslednjimi vprašanji:
Ko ugotovimo, kateri je glavni cilj, ki se mu bomo posvetili, moramo določiti tisti dejavnik zavzetosti, ki ga moramo izboljšati, da bomo zastavljeni cilj dosegli. Npr., če je cilj skupine povečati zaupanje in sodelovanje ter je bil njihov rezultat pri vprašanjih o sodelovanju nizek, potem je treba spodbujati predvsem sodelovanje v skupini.
Po tem, ko se določi element zavzetosti, ki ga je treba izboljšati, morajo vodje skupaj z zaposlenimi razmisliti o aktivnostih, ki jih bodo izvedli, da bodo naredili potrebne izboljšave. Pomembna je razprava. V času razprave je treba določiti vloge posameznikov pri izvedbi posameznih nalog in odgovornosti. Razpravo lahko usmerjamo s pomočjo naslednjih vprašanj:
Pomembno je, da aktivnosti zapišemo in da zapišemo tudi izvajalce/odgovorne ter rok za izvedbo. Tako ohranjamo odgovornost.
Ko smo določili aktivnosti, izvajalce in roke, je pomembno, da izvedbo nadzorujemo. Vodje morajo imeti redno 5- do 10-minutne razprave, namenjene sledenju razvoja, ohranjanju odgovornosti in usmerjanju. Vodje naj v tem procesu uporabljajo naslednja vprašanja:
Spremeniti je treba bodisi aktivnosti, bodisi izvajalce le teh, če ugotovimo, da stvari ne potekajo po načrtu. Ne pričakujte, da bodo stvari šle zlahka. Učili se boste predvsem iz napak in izkušenj ter s tem postali bolj uspešni, prepoznali boste tiste aktivnosti, ki spodbujajo rast in razvoj ter povečanje učinkovitosti vaše delovne skupine.
Zavzetost zaposlenih ni “trda znanost”. To pomeni, da ne obstajajo univerzalno uporabljeni prijemi, ki bi jih lahko uporabili in s tem preprosto povečali zavzetost zaposlenih. Vsak zaposleni je “zgodba zase” in vsaka skupina je “zgodba zase”. Vsekakor pa so se izoblikovale nekatere dobre prakse, o katerih velja razmisliti in jih uporabiti, z določenimi prilagoditvami, seveda. Takšne prakse oz. ideje predstavljamo v nadaljevanju.
Zaupanje kot temeljni pogoj za zavzetost zaposlenih
Vsi vemo, kakšen je občutek, ko nekomu zaupamo. Vendar vsi zaupanja ne razumemo na enak način. Zaupanje je opredeljeno s stopnjo pozitivnega prepričanja o tem, kako bodo drugi ravnali z nami v prihodnosti. Če ljudje zaupajo drug drugemu (vključno z vodstvom), potem verjamejo, da se lahko zanesejo na druge, da jih bodo zaščitili, tudi, ko ne bodo navzoči in se takšno pričakovanje tudi izpolni. Zaupanje je torej vera v to, da bodo drugi naredili to, kar je prav zate.
Zaupanje se najbolj izkazuje, ko so ljudje ranljivi. Zaupanje je tisto, ki zaposlenim omogoča, da vso svojo energijo in osredotočenost namenijo delu. Zaposleni želijo verjeti, da počnejo pravo stvar, ko vlagajo čas in energijo v delo. V kolikor pa zaupanja ni, potem bodo zaposleni svoj čas in energijo usmerjali v to, da se obvarujejo. Takrat bodo svoj čas in energijo usmerjali v govorice (kreiranje, prenašanje in poslušanje le teh) ter v ostale aktivnosti, ki niso povezane s cilji podjetja.
Ko govorimo o zaupanju zaposlenih, je pomembno razumeti različne vrste zaupanja: od zaupanja v najvišje vodstvo, do zaupanja v neposredne vodje in zaupanja v podjetje. V praksi je povsem možno, da imajo zaposleni različno (ne)zaupanje do najvišjega vodstva, neposrednih vodij in do podjetja. Npr. zaposleni lahko ne zaupa svojemu neposredno nadrejenemu, vendar verjame, da ga bo podjetje zaščitilo pred njim. Zaupanje se začne pri najvišjem vodstvu – to mora biti zavzeto in vredno zaupanja. Zaposleni namreč nenehno opazujejo vodstvo in ocenjujejo, če to izpolnjuje dane obljube, če so njihova dejanja skladna z njihovimi besedami in če so pri svojem vedenju avtentični.
Zavzetost se začne pri vrhu
Visoko zavzeta podjetja imajo visoko zavzete vodje. Ti vodje razumejo, da je odlične rezultate poslovanja lažje dosegati z zavzetimi zaposlenimi, zato razumejo pomen zavzetosti kot strateške konkurenčne prednosti podjetja. Takšni vodje komunicirajo odprto, ves čas iščejo in odstranjujejo ovire, ki zaposlene omejujejo pri tem, da bi svoje delo uspešno opravljali. Prav tako se ti vodje zavedajo pomena uporabe pravilnih meril ter zaposlovanja in razvijanja najboljših vodij ter zaposlenih.
Razmišljajte “od spodaj navzgor” in ne “od zgoraj navzdol”
Tudi hiše ne gradimo od strehe proti temeljem, temveč obratno; od temeljev do strehe in enako je tudi z zavzetostjo zaposlenih.
Iz raziskave o zavzetosti dobite dober občutek o tem, kako vaši sodelavci dojemajo zavzetost oz. kaj vpliva na njihovo zavzetost ter kakšna je ta. Zavedati se moramo, da na zavzetost (pozitivno ali pa negativno) običajno vpliva zgolj majhen nabor dejavnikov. Ugotovite torej (na podlagi rezultatov raziskave zavzetosti in pogovora z zaposlenimi), kateri so tisti dejavniki, ki vašo zavzetost najbolj ovirajo.
Bolj kot se boste z vašimi zaposlenimi pogovarjali, bolj boste spodbujali njihovo zavzetost. V komunikaciji z zaposlenimi je izjemnega pomena, da zaposleni pridobijo občutek, da so slišani. Slišati jih morajo vodje in tudi vodstvo podjetja. Ko zaposleni dobijo občutek, da je njihov glas slišan in upoštevan, to spet pozitivno vpliva na njihovo zavzetost. Demonstrirajte vašim zaposlenim, da je bil njihov glas slišan - vključite njihove ideje v načrte aktivnosti, ki jih boste pripravili na podlagi rezultatov raziskave o zavzetosti.
Seveda je pomembno, da periodično in redno merite zavzetost (npr. enkrat letno), vendar (zgolj) to preprosto ni dovolj. Če je le možno, vzpostavite še druge kanale, prek katerih bodo zaposleni imeli možnost podati svoja mnenja in predloge. Pa naj gre pri tem za preproste nabiralnike predlogov ali pa za možnost srečanja z najvišjim vodstvom podjetja.
Vrednote so najpomembnejše gibalo zavzetosti zaposlenih
V zadnjih letih ogromno poslušamo in beremo o vrednotah podjetja. Pa ne brez razloga - vrednote dejansko odražajo kaj, zakaj in kako zaposleni čutijo. Ugled podjetja se danes gradi tako navzven, kot tudi navznoter. Graditi ugled podjetja na dveh “frontah” hkrati je lahko naporno, zato se mnoga podjetja odločijo, da gradijo ugled samo navzven. V tem procesu pa zanemarijo notranje okolje in tako poteptajo pomen zavzetosti zaposlenih.
Določiti vrednote podjetja ni enostavno. Vrednote morajo izhajati iz strategije, ta pa izhaja iz nekaterih prepričanj najvišjega vodstva podjetja. Pogosto podjetja analizirajo med zaposlenimi, katere vrednote zaposleni v podjetju vidijo in čutijo. Podjetja naredijo tudi raziskavo (anketo) med zaposlenimi in jih sprašujejo o vrednotah - tistih, ki so zanje pomembne in so se za njih pripravljeni zavzemati in/ali o tistih, ki jih dejansko vidijo v podjetju. Če je le možno, vključite zaposlene v (so)oblikovanje vrednot podjetja. V tem procesu po navadi določijo tudi ambasadorja posamezne vrednote (ki je lahko - ni pa nujno, da je - nekdo iz najvišjega vodstva podjetja).
Zavzetost kot del strategije podjetja
Zavzetost zaposlenih mora biti zapisana v najglobljih “porah” podjetja - izhajati mora iz strategije in vrednot podjetja. V praksi si podjetja pogosto znajo zastaviti strategijo spodbujanja zavzetosti, vendar te strategije z zaposlenimi ne skomunicirajo ustrezno. Ključno pri strategiji zavzetosti je, da podjetje strategijo ustrezno skomunicira z vsemi deležniki. Podjetje mora oblikovati načrt, kako bo komuniciralo strategijo zavzetosti. Takšen načrt komunikacije mora upoštevati predvsem:
Vodje kot ambasadorji zavzetosti
Pri udejanjanju strategije zavzetosti je izjemno pomembna drža najvišjega vodstva podjetja in vodij. Pomembno je, da so ti vzgled zaposlenim, predvsem pri uvajanju sprememb.
Zares ključno vlogo pri povečevanju zavzetosti zaposlenih pa ima srednji management, torej vodje na sredinskem nivoju vodenja. Pogosto slišimo, da podjetje zaposli delavce, vendar ti dajo odpoved zaradi vodij, ne zaradi podjetja. Najvišje vodstvo ima zelo omejen vpliv na zavzetost. Res je, da ustvarjajo pogoje, vendar je uresničevanje teh pogojev domena vodij na srednjem nivoju. Neposredno nadrejeni najbolj vplivajo na zaposlitveno izkušnjo s sistemom vodenja. Vodenje neposredno nadrejenega ima večji vpliv kot pogoji dela in ugodnosti, ki jih podjetje ponuja. Gallup (2017) ugotavlja, da vodje v 70 % vplivajo na zavzetost zaposlenih. Vodje morajo biti odgovorni za rezultate svojih delovnih skupin.
Zato je izjemnega pomena, da se osredotočamo na delovno vzdušje v skupini. Vzdušje namreč najbolj vpliva na to, kako se zaposleni počuti v podjetju. In ravno neposredno nadrejeni imajo največji vpliv na delovno vzdušje. Neposredni vodje imajo torej možnost vplivati na vzdušje. Kako torej pomagati vodjem ustvarjati najboljše možno vzdušje? V nadaljevanju navajamo nekaj praktičnih nasvetov:
Kultura pohval
Zagotovo je eden od pomembnih dejavnikov povečanja zavzetosti primerno nagrajevanje zaposlenih. O nagrajevanju, predvsem materialnem, je veliko zapisanega. Ko govorimo o zavzetosti zaposlenih in o materialnem nagrajevanju, je predvsem ključno spoznanje, da s povečevanjem materialnih nagrad ne bomo povečevali zadovoljstva, temveč bomo zgolj zmanjševali nezadovoljstvo, materialne nagrade pa imajo zelo omejen učinek na povečanje zavzetosti zaposlenih.
Vedno več podjetij poskuša med dejavniki za spodbujanje zavzetosti zaposlenih vzpostaviti t. i. kulturo pohval. Ali je spodbujanje pohval samo trend ali dejansko povečuje zavzetost zaposlenih? Več o tem poglejmo v nadaljevanju.
Podjetja se spodbujanja kulture pohval lotevajo na različne načine. Ena uvedejo “steno pohval”, kamor lahko zaposleni (anonimno) zapišejo ime sodelavca, ki bi ga želeli pohvaliti in dejanje, zaradi katerega temu sodelavcu izrekajo pohvalo.
Tudi pohvala, kot vsaka druga oblika nagrade, lahko postane stalnica. Pri pohvalah velja tako upoštevati nekaj “zlatih pravil” pohvale, predvsem to, da mora biti ciljna (hvaliti moramo točno določeno vedenje ali rezultat), takojšnja (takoj po dejanju) in, če je le možno, pohvala naj bo javna. Pohvala postane stalnica, ko hvalimo vse in ko hvalimo preveč. V takšnem primeru zaposleni vedno pričakujejo pohvalo. Pohvalo pričakujejo celo za to, da (povprečno) opravijo svoje delo. Če pride do takšnega ekstremnega hvaljenja vsega “povprečnega”, potem zaposleni postanejo nezadovoljni, če pohvale naenkrat ne prejmejo več. Pohvala tako ni več dejavnik motivacije, temveč postane dejavnik demotivacije. Pri pohvali tako do neke mere velja načelo “manj je več”.
Katere je torej tista prava mera pohvale in kaj hvaliti? Ne smemo pozabiti, da pri doseganju rezultatov podjetja sodelujejo vsi zaposleni. Pri pohvalah pogosto pozabimo na “ljudi v ozadju” in hvalimo samo tiste, katerih rezultat je zelo viden. V praksi je npr. rezultat prodajnika zelo hitro opažen in bo najverjetneje za svoj rezultat (pridobljeni novi posel) prejel več pohval, kot jih bo prejel npr. razvojnik, ki je razvil novi produkt. Zato moramo pri gradnji kulture pohval biti pozorni na to, da ne hvalimo zgolj rezultate, temveč tudi dejanja oz. vedenja zaposlenih.
Pohvala ima izjemen motivacijski učinek ravno zato, ker pozitivno vpliva na samopodobo in samospoštovanje posameznika. Če upoštevamo različne motivacijske teorije (npr. Maslowo hierarhijo potreb), so potrebe posameznika po samospoštovanju ene najvišje postavljenih potreb, ki jih z materialnim nagrajevanjem ne moremo zadovoljiti, s pohvalami pa jih lahko.
Ko smo govorili o kulturi podjetja, smo izpostavili pomen vrednot. Začetek gradnje kulture podjetja se prične pri vrednotah. Vrednote pa izhajajo iz vizije podjetja. Zato je izjemno pomembno, da zaposleni poznajo in razumejo vrednote, predvsem pa, da razumejo, s katerimi vrednotami se uresničuje vizija podjetja. Na takšen način bodo zaposleni razumeli, zakaj je njihovo delo pomembno in kaj je namen dela, ki ga opravljajo.
Ko zaposleni vlagajo napor v delo, je zanje izjemno pomembno, da poznajo rezultate. Konsistentna komunikacija je zato ključnega pomena. Pomembna je komunikacija o tem, kakšni so doseženi cilji podjetja in kako je delo posameznega zaposlenega povezano s temi cilji. Na ta način zaposleni dobijo občutek, da je njihovo delo pomembno, saj z njim vplivajo na rezultate podjetja kot celote.
Podjetja se razvijajo, spreminja se tehnologija, zato je izjemno pomemben tudi razvoj zaposlenih. Zaposleni morajo imeti priložnosti za učenje, biti morajo vključeni v različne projekte, hkrati pa morajo imeti priložnost, da rastejo in se razvijajoob delu, ki ga opravljajo.
Zaposleni morajo jasno poznati pričakovanja, ki so vezana na njih oz. na njihovo delo. V tem primeru zaposleni bistveno lažje dosežejo postavljene cilje. Jasni cilji, povezani in podprti z razvojem, ustrezno opremo in orodji ter potrebnimi viri, bistveno povečujejo motivacijo zaposlenih. Zaposleni morajo čutiti, da so odgovorni za rezultate svojega dela, rezultati njihovega dela pa morajo biti primerno ocenjevani. Na ta način se povečujeta zavzetost in produktivnost zaposlenih.
Zaposleni morajo čutiti, da so spoštovani in cenjeni znotraj podjetja. Prav tako morajo čutiti, da imajo možnost povedati svoje mnenje in je njihov glas slišan. Čutiti morajo, da so njihove ideje pomembne in imajo s tem vpliv na podjetje. Zavzetost zaposlenih se bistveno poveča, če čutijo, da so njihove ideje upoštevane in za podjetje dragocene.
Vsi zaposleni imajo zelo pomembno vlogo v izboljševanju zavzetosti. Vodje niso pri tem nobena izjema. S tem, ko ste izvedli raziskavo med zaposlenimi in prisluhnili glasu zaposlenih, ste naredili ogromno pri razvoju voditeljstva v vašem podjetju. Vendar vas do odličnosti v vodenju še vedno loči precej dela in truda. Vrhunski vodje upravljajo vsak dan z zavzetostjo in nenehno skrbijo za izboljševanje zavzetosti posameznikov in skupin.
Čim boljši vodja z upravljanjem zavzetosti je možno postati na naslednje načine (Gallup, 2013):
Vodje morajo nenehno izpostavljati pomen visoke zavzetosti in tako ustvarjati temelj le te. Vodja mora pogosto opominjati svoje sodelavce na pomen »velike slike« in poskrbeti, da zaposleni to tudi razumejo. Ključno je, da zavzetost postane del kulture podjetja in del poslovnega modela podjetja.
Biti vzor sodelavcem z vedenjem, ki je skladno z zastavljenimi cilji, zagotavlja trajnostno spremembo v podjetju. Vodje morajo več kot zgolj razumeti podatke iz raziskave o zavzetosti in voditi svoje skupine na poti do cilja – vodje morajo znati demonstrirati zavzetost. To pomeni, da morajo vodje postaviti nove standarde z lastnim vedenjem. Vodje se morajo znati pogovoriti s svojimi nadrejenimi vodji o stanju zavzetosti v njihovi skupini in predstaviti prihodnje cilje. Na takšen način izkazujejo predanost svojemu delu in postajajo bolj uspešni kot vodje.
Skupinske razprave so ključne za doseganje zastavljenih ciljev. Vloge vodje pri spodbujanju in vodenju razprav so naslednje:
Vodite razpravo, pri tem pa ne določajte ciljev skupine in ne določajte ciljev sami. Učinkovite so tiste razprave, v katero so vključeni vsi člani posamezne skupine.
Poudarite uspeh
Prepoznavanje uspehov mora biti pomemben del poti podjetja do višje zavzetosti. Izpostavite uspehe posameznikov in skupine v času skupinskih sestankov. Občutek posameznika, da je njegov doprinos prepoznan, spodbuja njegovo zavzetost, prepoznavanje uspeha skupine pa ustvarja vzdušje, v katerem skupina še bolj stremi k doseganju zastavljenih ciljev.
Ker moramo skrbeti za to, da je zavzetost »živa«, moramo nenehno spremljati napredek. Vzpostaviti in vzdrževati občutek odgovornosti je eden najpomembnejših elementov povečanja zavzetosti. Priporočljivo je, da vsaj enkrat mesečno z vašo skupino opravite spremljanje napredka oz. doseganja zastavljenih ciljev in doseganja rasti. Pomembno je, da je na sestankih, ki so namenjeni spremljanju napredka, navzočih čim več zaposlenih in so zaposleni kar se le da aktivno vključeni v razprave.
Vsak zaposleni ima svoja unikatna pričakovanja, vezana na zavzetost. Pomembno je, da vodje pokažejo interes za posameznike in za njihovo zavzetost ter njihove morebitne težave, ki zmanjšujejo njihovo zavzetost.
Vodja mora poznati svoje zaposlene in skrbeti za to, da lahko zaposleni uporabijo svoje talente pri delu. Tisti zaposleni, ki lahko pri delu uporabijo svoje talente, so bistveno bolj zavzeti. Ko in če vodje prepoznajo talente posameznikov in posameznikom dodelijo delo, pri katerem lahko posameznik koristi svoj talent, postane celotna ekipa bolj zavzeta. Osredotočanje na talent posameznika ustvarja visoko zavzetost.
Najboljši vodje so vedno sposobni izkoristiti vse razpoložljive vire, da pridobijo novo znanje in se tako pri svojem delu še izboljšajo.
Kot smo že omenili, Gallup kot ena vodilnih, če že ne kar vodilna svetovna organizacija za merjenje in proučevanje zavzetosti zaposlenih, vsako leto izvaja globalno raziskavo o zavzetosti zaposlenih. V globalno raziskavo v letu 2017 je bilo vključenih kar 50.000 podjetij iz 45 držav.
Nekaj osnovnih ugotovitev Gallupove raziskave o zavzetosti zaposlenih v letu 2017 je naslednjih:
Gallupova raziskava (2017) podaja ugotovitve o zavzetosti zaposlenih po posameznih regijah sveta. Osredotočili se bomo predvsem na rezultate evropskih držav.
Zahodna Evropa
V Zahodni Evropi je zavzetih (samo) 10 % zaposlenih. Odstotek je relativno nizek, če ga primerjamo z nekaterimi drugimi regijami, kot so npr. Vzhodna Evropa, kjer je zavzetih 15 % zaposlenih ali pa Latinska Amerika, kjer je zavzetih kar 27 % zaposlenih ter ZDA in Kanada, kjer je zavzetih 31 % zaposlenih. Med državami Zahodne Evrope sicer po zavzetosti prednjači Norveška, kjer je kar 17 % zaposlenih zavzetih, medtem ko je stopnja zavzetosti pod 10 % v državah, kot so Francija (6 % zaposlenih je zavzetih, 25 % jih je aktivno nezavzetih) in Italija (5 % zaposlenih je zavzetih, 30 % jih je aktivno nezavzetih). Na drugi strani pa imamo dokaj visok odstotek aktivno nezavzetih v državah Zahodne Evrope; teh je kar 19 %.
Poglejmo še stanje v nekaterih drugih, nam “bližnjih” državah. Stanje zavzetosti zaposlenih prikazujemo v tabeli 7.
Tabela 7: Zavzetost zaposlenih v Zahodni Evropi
Država |
Zavzeti zaposleni (v %) |
Nezavzeti zaposleni (v %) |
Aktivno nezavzeti zaposleni (v %) |
Norveška |
17 |
75 |
8 |
Nemčija |
15 |
70 |
15 |
Švica |
13 |
76 |
12 |
Avstrija |
12 |
71 |
18 |
Velika Britanija |
11 |
68 |
21 |
Francija |
6 |
69 |
25 |
Španija |
6 |
79 |
15 |
Italija |
5 |
64 |
30 |
Vir: Gallup, 2017.
Gallupova raziskava navaja (alarmanten) podatek za Nemčijo: posledice nezavzetih nemških delavcev stanejo nemško gospodarstvo letno med 80,3 in 105,1 milijarde evrov.
Raziskava nadalje še ugotavlja, da so glavni izzivi zavzetosti v podjetjih Zahodne Evrope predvsem v razvoju zaposlenih, pozitivni naravnanosti in osredotočenosti na prihodnost.
Vzhodna Evropa
Gallupova raziskava ugotavlja, da je “posebnost” Vzhodne Evrope predvsem v tem, da zelo visok odstotek zaposlenih (24 %) navaja, da bi se odselili v drugo državo, če bi imeli priložnost za to. Podobno visok odstotek zaposlenih, ki bi se radi odselili, je še v državah Latinske Amerike, višji (31 %) je samo še v državah Podsaharske Afrike (31 %). Najvišji odstotek mladih, starih med 15. in 29. letom, ki bi se želeli izseliti, če bi imeli možnost, je v Albaniji (79 %), Bosni in Hercegovini (62 %) ter v Sloveniji (54 %). Na splošno bi se iz Slovenije rado izselilo 27 % vseh zaposlenih - višji odstotek je samo še v Albaniji (59 % vseh zaposlenih bi se rado izselilo), v Bosni in Hercegovini ter Kosovu (39 % vseh zaposlenih bi se rado izselilo), Makedoniji (35 % vseh zaposlenih bi se rado izselilo) in na Cipru (32 % vseh zaposlenih bi se rado izselilo). Po tem raziskovalnem parametru je Slovenija tista država Vzhodne Evrope, v kateri je največja razlika med deležem vseh zaposlenih, ki bi se radi izselili in deležem mladih (starih med 15 in 29 let), ki bi se radi izselili. Iz podatkov o željah po izselitvah lahko ugotovimo, da torej v teh državah zaposleni ne verjamejo, da v življenju lahko napredujejo z dobrim delom.
Dodajmo še, da 51 % zaposlenih v Sloveniji meni, da imajo dobro službo.
V Vzhodni Evropi je 15 % zaposlenih zavzetih. Predvsem zavzeti zaposleni verjamejo, da lahko z dobrim delom napredujejo (61 % zavzetih meni tako), medtem ko zgolj 52 % nezavzetih zaposlenih meni, da lahko z dobrim delom napredujejo, med aktivno nezavzetimi pa jih samo 34 % verjame, da lahko z dobrim delom napredujejo. Glavni pokazatelj tega dejstva so zelo slabi odgovori na vprašanje: “Nekdo v podjetju me spodbuja pri mojem razvoju.”
V tabeli 8 prikazujemo odstotke zavzetih, nezavzetih in aktivno nezavzetih zaposlenih za nekatere izbrane države Vzhodne Evrope.
Tabela 8: Zavzetost zaposlenih v Vzhodni Evropi
Država |
Zavzeti zaposleni (v %) |
Nezavzeti zaposleni (v %) |
Aktivno nezavzeti zaposleni (v %) |
Slovenija |
13 |
71 |
15 |
Bosna in Hercegovina |
13 |
69 |
18 |
Hrvaška |
13 |
71 |
15 |
Češka |
14 |
65 |
20 |
Madžarska |
10 |
66 |
24 |
Poljska |
14 |
73 |
13 |
Srbija |
22 |
60 |
18 |
Slovaška |
15 |
66 |
18 |
Vir: Gallup, 2017.
Cook, S. (2008). The essential guide to employee engagement: better business performance through staff satisfaction. London: Kogan Page.
Gallup, Inc. (2013). Q12® Survey Implementation Guide. Dostopno na: https://q12.gallup.com/Content/pdf/Q12SurveyResourceGuide_FULL.pdf (dostop: 31. 10. 2018).
Gallup, Inc. (2017). State of the Global Workplace: Executive Summary. Dostopno na: http://www.managerlenchanteur.org/wp-content/uploads/Gallup-State-of-the-Global-Workplace-Report-2017_Executive-Summary.pdf (dostop 8. 11. 2018).
Gorgievski, M. J. in Bakker, A. (2010). Passion for work: Work engagement versus workaholism. Dostopno na: https://www.researchgate.net/publication/254804895_Passion_for_work_Work_engagement_versus_workaholism (dostop: 31. 10. 2018).
Harter, J. K. et al. (2016). The Relationship Between Engagement at Work and Organizational Outcomes: 2016 Q12® Meta-Analysis: Ninth Edition. Dostopno na: https://www.researchgate.net/publication/254804895_Passion_for_work_Work_engagement_versus_workaholism (dostop: 31. 10. 2018).
Macey, W. H., Schneider, B., Barbera, K. M., Young, S. A. (2009). Employee Engagement: Tools for Analysis, Practice, and Competitive Adventage. West Sussex: Wiley-Blackwell.
Robertson-Smith, G. in Markwick, C. (2009). Employee Engagement: A review of current thinking. Dostopno na: http://www.mas.org.uk/uploads/articles/Staff%20-engagement-current-thinking.pdf (dostop: 31. 10. 2018).
Povzeto po: Gallup, 2017.↩